Prodej, servis a půjčovna lyžařského a snowboardového vybavení

+420 777 558 855  breclav@cefrysport.cz

SERVIS
High Standard Skiservice Team

Kvalitou služeb splňujeme parametry závodního lyžařského servisu

Základní informace o potřebě lyžařského servisu

Servis by se neměl provádět sporadicky, pouze v krizové situaci, ale kontinuálně. Pravidelně prováděný servis je předpokladem větších zážitků z jízdy, sportovních výkonu, ale hlavně i bezpečnosti při vlastním použití. Strukturování plochy lyže včetně úhlování hrany a impregnace voskem se zpravidla provádí několikrát za zimní sezonu s ohledem na frekvenci lyžování a samotných sněhových podmínkách dané oblasti (kameny na svahu, přírodní sníh, technický sníh).

Zcela nezbytné je, aby lyže či snowboard byly připraveny před začátkem sezony. V tomto směru doporučujeme nechat provést velký servis vždy na konci sezony tak, aby impregnační vosková vrstva na ploše skluznice nebyla úplně stažena, naopak ponechána z důvodu letního zakonzervování plochy a spodní hrany – finální vyleštění vosku doporučujeme až před prvním lyžováním.

5 kroků pro perfektní servis lyží a snowboardů:

  1. Čištění a oprava skluznice
  2. Základní předbroušení a finální broušení
  3. Úhlování boční hrany
  4. Tuning spodní hrany, popř.boční hrany
  5. Impregnace a leštění

Čištění a oprava skluznice

  • Přebroušení plochy skluznice na brusném pásu (zr. 80 – 100) bez přítlaku slouží k odstranění starého vosku a zvýraznění potřebných míst budoucí opravy.
  • Pro dokonalé odmaštění skluznice před její opravou použijeme odstraňovač vosku.
  • Mechanické vyčištění poškozené skluznice (škrábance a rýhy) zaručí dokonalé spojení nově natavovaného P–tex materiálu s původní skluznicí.
  • Použitím ručních pistolí nanášíme na plochu skluznice pouze nezbytnou vrstvu taveného polyethylenu. Takto natavená plocha může být okamžitě broušena na brusném kameni, aniž by bylo zapotřebí její zbroušení ručním nářadím.

Základní předbroušení

  • Ideální optickou rovinu skluznice a spodní hrany docílíme pouze broušením pomocí brusného kamene s konstantním přítlakem a rychlostí posuvu. Dosažení ideální optické roviny je předpokladem pro přesné úhlování hrany – geometrie hrany.
  • Zpravidla používáme základní lineární strukturu střední hrubosti, slouží k většímu odběru materiálu z plochy skluznice i hrany (individuálně dle potřeby) a zároveň k odstranění navařeného polyetylenu.
  • Broušením na brusném kameni docílíme nejlepší kluznou vlastnost skluznice. Pouze brusný kámen nabízí různé variace finálních struktur (závodní servis).

Hlavním nosným strojem je MONTANA CRYSTAL INLINE

Finální broušení

  • Na ideálně rovnou plochu skluznice „rýsujeme“ finální strukturu opět použitím brusného kamene s obměnou otáček jeho rychlosti, rychlosti posuvu a přestavění povrchové struktury – orovnání kamene diamantem.
  • Dle charakteru lyže volíme adekvátní typ požadované struktury – lineární nebo kombinovanou (šikmou).
  • Na základě změny parametrů jednotlivých proměnných – řezná rychlost, advance a rychlost diamantu, brusná rychlost kamene, rychlost posuvu, nastavení tlaku pro broušení plochy – jsme dále schopni ovlivnit tvar, hrubost a sklon jednotlivých šrafů – „banánků“ (základní skladba struktury).
  • Jednotlivé struktury se dělí na hrubé, střední a jemné.
  • Pro kombinované a variální struktury (závodní program) je důležité dokonalé vyhlazení plochy použitím nižších otáček broušení s minimálním advancem diamantu a nižší rychlosti posuvu slouží k dokonalému vyhlazení skluznice po základním předbroušení a zároveň přípravě pro strukturu závodní.
  • Závodní struktura je rýsovaná pouze jednosměrným broušením špička – patka, 1 cyklus.

Úhlování boční hrany

  • Úhel boční hrany závisí na typu a charakteru použití lyže/snowboardu, zkušenosti uživatele a tvrdosti podložky.
  • Boční úhlování hrany – základní úhlování se provádí pomocí brusného pásku v rozsahu 89 – 87°. Správně volený úhel zabezpečuje dokonalému kontaktu hrany se sněhovou podložkou v průběhu celého oblouku v závislosti na charakteru lyže.
  • Všeobecnou podmínku úhlování hrany musí splňovat celkový úhel hrany, který není nikdy větší než 88,5°.

Stroj MONTANA MCS 2000 pro úhlování boční hrany

  • Pravidelně úhlovaná hrana v celé její délce (od špičky k patě) je dosažitelná pouze při broušení hrany brusným páskem přes kluznou keramickou podložku.

Kluzná keramická podložka

  1. Plnohodnotný carvingový efekt = přesně zúhlovaná hrana v celé její délce od špičky k patě.
  2. Geometrie kluzné podložky zaručuje konstantní úhel broušení boční hrany.
  3. Proměnlivá rychlost = kontrolovatelná účinnost broušení.
  4. Konstantní odběr materiálu z plochy hrany vč. boční ochranné lamely hrany.
  5. Minimální hloubka narušení hrany díky různým hrubostím brusného pásku.
  6. Po broušení vznikne horizontální struktura hrany.
  • Pro závodní servis je základně připravená (naúhlovaná) boční hrana ještě vyleštěna pomocí brusného kamene – tuning boční hrany. Slouží k docílení ostrého vrcholu úhlu hrany a zároveň k jejímu vyhlazení, tedy vymazání struktury po brusném pásku.

Tuning spodní hrany

  • Konstantní odklon – tuning spodní hrany směrem od podložky je možný pouze na základě přesné roviny skluznice a hrany. Slouží k přenosu účinnosti bočního úhlu hrany na sněhovou podložku zejména při jízdě po hraně při carvingovém oblouku, zabraňuje nežádoucímu zařezávání hran.
  • Tuning hrany se provádí v rozsahu 0.4 – 0.8° pomocí paralelních brusných kamenů s konstantním úhlem sklonu, rychlosti posuvu a jeho tlaku.
  • Podbroušením – vyleštěním spodní hrany zároveň odstraníme zbytkový otřep vzniklý přibočním broušení
  • Velikost odklonu záleží na počtu cyklů broušení a nebo tlaku posuvu.

Stroj MONTANA TUNING MASTER pro spodní tuning hrany

  1. Kvalita provedení tuningu spodní hrany nezávisí na šířce lyže v oblasti špičky (nejširší místo).
  2. Kvalitně provedený tuning nezanechá žádnou strukturu na ploše spodní hrany. Tuning se provádí ve stejném směru jako kluzný směr lyže (špička – pata).
  3. Úhel podbroušení je konstantní v celé délce lyže.
  4. Podbroušení se provádí pouze v celé délce lyže (špička, pata včetně).
  5. V případě úhlu podbroušení <=0.8° nedojde k broušení okraje skluznice.

Tuning boční hrany

Stroj MONTANA HTT 3D Finish pro boční i spodní tuning hrany

  • stroj pro komplexní úpravu hrany, jednostranné broušení, manuální posuv a přítlak – pro lyže a snowboardy
  • boční úhlování hrany - tuningový kámen, nastavení 89 – 86°
  • odklon spodní hrany - tuningový kámen, nastavení 0,5 – 1,5°

Impregnace a leštění

  • Samotné broušení je vždy velkým zásahem do jednotlivých pórů skluznice. Základní impregnace je zvláště potřeba k hloubkové ochraně póru a zajištění jeho elasticity
  • Ideálním způsobem nanášení vosku je prostřednictvím tepelné voskové lázně, díky které je skluznice schopna absorbovat co největší ale zároveň i nejnutnější množství vosku – při mazání za studena je tato schopnost vyloučena.
  • Odstranění nadbytečného vosku z plochy skluznice provádíme mechanickým způsobem pomocí nylonových kartáčů a nebo filcových pásů pro polishing, které jsou dostatečně měkké tak, aby nepoškodily – neztupily vrchol úhlu hrany.
  • V případě dobře zvolené a provedené strukturace skluznice je vosk chápán pouze jako sekundární proces pro impregnaci, nikoli jako způsob, jak docílit výrazné změny kluzných vlastností lyže.

Voskování tepelnou lázní

Rotační válec se speciální gumovou lamelou po obvodu se ponořuje do horkého vosku. Teplota vosku je regulovatelná termostatem.

Sílu impregnační vrstvy vosku lze regulovat pomocí stahovací lišty. Následným posuvem lyže / snowboardu proti směru rotace válce je rozehřátý vosk přenesen na plochu i do jednotlivých pórů skluznice.

Leštění plochy skluznice provádíme po vychladnutí vosku pomocí speciálního fibrového pásu na brusném stroji (Montana Crystal Inline).

Další informace o službách a možnostech servisu získáte v naší prodejně.